Spring naar inhoud

3. Tips om zelf te minderen of te stoppen

Als u minder drinkt of niet drinkt bent u helderder en actiever, en kunt u beter presteren tijdens het werk/studie of thuis. U krijgt een betere conditie en u valt af. Uw slaappatroon zal verbeteren en u heeft na verloop van tijd minder last van sombere of angstige gevoelens. Als niet of minder drinkt bent u meer beschikbaar voor uw kinderen en geeft u het goede voorbeeld.

Tips:

  • Noteer een maand lang hoeveel u drinkt, wanneer en met wie. Als er een reden was voor het drinken, schrijf die dan ook op. Na deze maand bekijkt u of er een bepaald patroon in uw drinkgedrag zit. Kijk welke drinkmomenten u het meest succesvol uit uw drinkpatroon kunt weglaten.
  • Maak een lijstje van de redenen waarom u wilt minderen (bijvoorbeeld: “Ik wil minderen omdat ik beter wil slapen.”). Bewaar dit lijstje ergens waar u het regelmatig tegenkomt (bijvoorbeeld op uw koelkast).
  • Vindt u het moeilijk om alcohol te weigeren? Bedenk van tevoren wat u gaat zeggen als iemand u een drankje aanbiedt (bijvoorbeeld: “Nee vandaag niet, ik heb een alcoholvrije dag.”)
  • U kunt zelf (anoniem) een online cursus volgen om uw alcoholgebruik te minderen of te stoppen. Een voorbeeld van zo’n cursus is minderdrinken.nl. Meer tip en cursussen vindt u op www.alcoholinfo.nl.
  • Vergeet niet dat u meer bent dan iemand die drinkt. Haal kracht en vertrouwen uit dingen die goed gaan en investeer in dingen die u leuk vindt om te doen en mensen die voor u belangrijk zijn.

4. Als u hulp nodig heeft om te minderen of te stoppen
5. Verschillende behandelmogelijkheden
6. Wat kan de wijkwerker voor mij doen?