Spring naar inhoud

3. Motiveren

Veel medewerkers van wijkteams zijn bekend met motiverende gespreksvoering. Uitgangspunt is dat motivatie geen stabiele onveranderlijke karaktertrek is maar is afhankelijk van het moment en de situatie. De interactie tussen behandelaar en cliënt kan de motivatie beïnvloeden. Op deze website wordt dieper ingegaan op motiverende gespreksvoering.

Wanneer u samen met de cliënt overeenstemming heeft dat er sprake is van overmatig alcoholgebruik, geeft u tijdige en gerichte informatie aan de cliënt zodat deze zelf een keuze kan maken voor de soort zorg en ondersteuning. Stappen uit de ‘oplossingsgericht werken’-methodiek kunnen hierbij van toepassing zijn:

  • Verduidelijking van de veranderbehoefte; Wat wil je graag veranderen? Wat is er anders als je klachten opgelost zijn?
  • Doel stellen: Wat wil je niet meer? Wat wil je uiteindelijk bereiken? Hoe ziet dat eruit?
  • Positieve en sterke kanten benoemen; Wanneer heb je geen last van je klachten? Wat is er dan anders? Vorige keer ging het beter met je klachten, wat was er toen anders?

4. Behandeling en begeleiding